Anniversary~

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 19, 2011

Masakan Bujang!

Hye peepss! ngeee...sape kat sini orang bujang?? sila angkat laptop cpt! hahaha...actually aku nak share ngan korang 'masakan bujang' yang aku suke buat and yang adik2 aku suka makan....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
mee ala ala atiqah tajudin~
Actually, ni masakan yang aku PALING expert besides spageti...and bila aku masak mee ni, aku suka buat pedas pedas...sebab kalo tak pedas, tak de feel ouh nak makan...seriously wa ckp sama lu..hahaha... yang penting, cili padi tu kasi KAW KAW...selalu gak la aku kena sound ngan mak aku sebab buat pedas2..bayang kan, adik2 aku yang makan mee aku ni sampai nak nanges2 lepas jamah sesudu dua...*erkk..tipu je tu...hahaha...tapi, at least, mesti akan ada air mata yang menitik...haha...tapi apa boleh buat, dah dorang pon suka gak ngan mee aku ni...ape skit,'kakak, masak la mee'..'tiqa, masak la mee, buat gelap2'...

Owh ye, aku kalo masak mee, memang suke letak kicap banyak2...aku letak 'kicap karamel' and 'Oyster sauce'...henjut je banyak2 dalam kuali....kasi hitam sama dia...hahaha...erkk..kalo aku ada kat umah kan, memang benda2 ni sume akan cepat habis..ngeee....tambah lagi nak buat benda ni xsampai 10 minit...simple je...just guna bahan2 ni:

-5 biji cili padi (ikut citarasa korang nak letak berapa banyak)
-2 ulas bawang putih dicincang
-garam (ikut suka suki korang nak letak banyak mana)
-1 cawan air (depends on brape banyak mee nya,kalo nak ada kuah, lebih kan skit air nye)
-kicap karamel (henjut banyak2 kalo nak hitam..)
-Oyster Sauce/sos tiram (henjut brape banyak korang suka)
-Sos cili (ni pon same gak, henjut ikut suka korang)
-mee (mee maggi yang kosong tu je)
-sayur (ikut suke korang nak letak sayur ape, tapi aku lagi prefer cabbage)


cara cara nak buat nye, just campak bahan bahan tu dlm kuali ikut urutan yang aku bagi tu..hah! simple bukan?..ngee..tapi depends on korang jugak la, kalo nak letak ayam or seafood pon bole...tapi kena pandai adjust the amount of bahan2 yang aku bagi tu...

Besides, mee goreng ala ala Atiqah Tajudin ni kan tak ada kolestrol ok...so, bagi sape2 nak berdiet, just eat this...haha..and ada fakta yang cakap that masakan yang pedas boleh membakar kalori...hah, lagi bagus kan..tapi beragak agak la, jangan sampai pedas gler...kang terkena buasir pulak...haha..

Btw, masa aku dok matrik dulu, aku pernah 'dikuarintin' kan tu avoid eating the spicy food...ya ampun, bayangkan la, hari hari sebelum tu menu harian aku adalah dengan sambal belacan...pastu, kena makan lauk yang tak pedas...macam lauk orang sakit ouh..tapi memang pon that time aku tengah sakit..so, mak aku larang aku makan spicy foods...after 2weeks aku kembali sihat, and meneruskan kan makanan ruji aku tu, which is ayam goreng n 'sambal belacan'...sedap ouh...hahaha...

Mostly kan, yang aku selalu jumpa la kan, orang perempuan yang suka pedas2 ni...yang lelaki tak suke pedas pedas....ada member aku sorang ni...(nama nye terpaksa dirahsiakan..haha) kalo makan bende pedas je, 1st thing dye akan buat is bukak spek dye and start garu belakang kepala dye...haha...pastu, dye teros letak ketepi itu makanan...seriously aku cakap, makanan yang dye makan tu tak de la sepedas mana pon...tapi dye memang tak leh tahan makan pedas...senang la nanti kakak F aka his wife-to-be nak masak nanti...ngeee

Tu je la benda yang aku nak cakap...sampai melalut2 dah...hehe...so, try la masak mee goreng ala ala Atiqah Tajudin ni...ouh ye, rupa mee goreng ni jugak macam ala ala dalam drama korea yang aku selalu tengok dulu..so, its also inspired by the korean drama jugak la...hehehe...*dulu 'hantu' drama korea...


Notakaki: si dia pun tak suke sangat masakan pedas...ngeee.....